Roska on luksusta Helsingin taidemuseossa

Roska on luksusta näyttelyssä Helsingin taidemuseossa kävi 7767 vierasta. Kiitän näyttelyssä käyneitä kiinnostavista, polveilevista keskusteluista; useimmilla kävijöillä tuntui olevan jokin arjessa koettu oma tarina ”roskasta”.

Näyttelyssä olleet tavarakokoelmat löytyvät pieteetillä esiteltyinä sivulta
Suomi-Finland 100 / Roska on luksusta.

Alla oleva esitys dokumentoi Helsingin taidemuseon näyttelyn.

– kuvaa klikkaamalla kuvan koko suurenee –

Tavarakokoelmien ääreltä kuului usein spontaani huudahdus ”Miksi nämä esineet on heitetty roskiin? Monesti jäin pohtimaan sitä yhdessä näyttelyvieraiden kanssa.

Minulle esitettin monta kertaa kysymys näyttelyesineiden kunnosta. Suurin osa esineistä oli löydettäessä suht’ siistejä. Minulle jäi pölyjen pyyhkiminen ja astioiden tiskaaminen, mutta joissakin kattiloissa ruoka oli palanut kunnolla pohjaan, tuon sotkun siivoamisessa otin työvoittoja. Ideani oli päästä pois löytö- ja kierrätysesineisiin liitetystä tunkkaisuuden estetiikasta ja mielikuvista; halusin antaa poisheitetyille esineille arvon, joka niille kuuluukin. Löytöesineet olivat mielestäni kauniita, kiinnostavia ja niiden käyttöarvo ja rahallinen arvo on useimmiten korkeampi kuin niistä polttamalla saatu energiahyöty josta Vantaan energia on ilmoittanut, että kilosta sekajätettä (suurin osa näyttelyn esineistä on löydetty sekajätelaatikoista) saataisiin polttamalla energiaa keskimäärin 3 kWh /1 kg. Vantaan energian myy tästä sekajätteestä poltettua ”roskasähköä”, jonka hinta oli syksyllä 2018 luokkaa 6 snt / 1 kWh.

Näyttelyni Roska on luksusta paljastaa konkreettisesti, että kotien keräyslaatikot sisältävät suuria määriä hyödynnettävää. Roskalaatikoiden sisältöihin voi paneutua myös Helsingin seudun ympäristöpalvelujen jätetutkimuksesta 2018.

Jasmiiniriisiä 2,5 kg, soijarouhetta 300 g virheettömässä wokkipannussa ”Royal Line” ja käsin virkatut patalaput.

Muutamat näyttelyn esineet herättivät muita enemmän kiinnostusta: uudenveroinen haudutuskattila, ammattivalokuvaajan ottamia 1960-luvun arkkitehtuurivalokuvia juuri valmistuneista lähiötaloista, Remington kirjoituskone, järeä lihamylly, valurautapata, kauppakirja 1930-luvulta… Vieraskirjaan tuli muutamia yhteydenottoja esineistä joita näyttelyvieraat halusivat itselleen.

Näyttelystä nyysittiin viisi esinettä: kaksi sveitsiläislinkkaria, Niken selkäreppu, Sheaffer Prelude kuivamustekynä ja metallinen taskumatti. Huomattua: vanhempi mies kiskoo isoa valurautakattilaa kiinnityksestään irti onnistumatta siinä ja eräs nuori mies yrittää tempaista ohimennessään veitsen irti vaijerikiinnityksestä. Sinisilmäisen vaiheen jälkeen aloin kiinnittää esineitä alustaansa. Näyttelyyn ilmestyi ylimääräistä: yhteen asetelmaan oli laitettu eurokolikoita ja toiseen ruplia.

”Tapiola 9.7.2017. Löysin koppelon pakastejäisenä kerrostalon sekajäteastiasta. Kolmen aterian hyvin maistuva kohokohta. 1200 g.”
Minulta udeltiin mikä löytöesineistä oli sinulle erityisin? Se oli tietenkin roskista löytynyt koppelo. Kommenttini koppeloon oli että ensiksi valmistin linnusta aterian ja sitten rakensin kuvan jossa oli ikoni -aihe ja alennuksen kärsinyt pakastekoppelo jeesuslapsen paikalla.
Koppelosta minulla on unohtumaton, kaunis kokemus – kohtasin linnun eräällä vaellusretkellä Inarissa. Lepäsin liikkumatta männyn juurella kun hätkähdyttävän suuri lintu tepasteli kosketusetäisyydelle minusta. Miten kaunis lintu, sen puku säihkyi auringossa kauniimmin kuin upein koru!

 

Kollegani dyykkari-bloggari Teemu pyyhkii hikikarpaloita otsaltaan muistellessaan yhteistä dyykkiämme Kalliossa vappuna 2017: kahdessa tunnissa ja vartissa 24,6 kg yhä syöntikelpoista ruokaa pakkauksineen.

 

Näyttelyssä olleen vihkosen taka- ja etukansi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

,